|
|
|
Privat, personligt, gemensamt
Familjeporträtt 22/9 –26/10
2006
i Spectra, Länsmuseets rum för konstfilm
Foto: Torgny Åström
Familjeporträtt är
den första
delen av tre filmvisningar i Spectra,
Länsmuseets
rum för konstfilm. Höstens konstfilmsprogram, Privat,
personligt, gemensamt, är sammansatt av den nyutbildade
curatorn Sofia
Curman efter en beställning av Länsmuseet
hos Index i Stockholm www.indexfoundation.se
”Indentitetssökande
i vår egen tid” tycks vara
det sammanhållande temat. I de texter som producerats med anledning
av visningarna sägs att ”samhällets struktur, familjen
och andra människor bidrar ständigt till att forma och omforma
vår identitet”. Filmvisningarnas curator har valt att ställa
samman filmerna i tre block, med avstamp i begreppet familj, fortsättning
med några ”självreflektioner” och avslut med några
filmer som ser ut över samhället från
vardagliga men speciella bildvinklar.
Efter att, som jag, nyss ha sett de underbara
slutresultaten från
den filmkurs som har getts för ett antal konstnärer i länet,
vill inte det riktiga suget infinna sig på museet. Samtliga filmer
i Spectra har en dokumentär prägel. Det är som att titta
in i något mycket personligt, familjärt privat och oformat.
Familjefilmer brukar ju tillåta sig de mest elementära missarna,
för långa scener, oavsiktligt skakig kamera, brutala klipp.
Ja ni vet. Det är den estetiken som gäller här också.
Michele
Masuccis film Rosa, från
2003, låter oss från Italien möta en äldre dams
inköp i ett varuhus, hennes generade försök att komma
undan fotografen och hennes småpysslande i sitt kök, allt
redovisat på ca nio minuter. Jag hoppas att detta filmarbete
har gett Michele Masucci nya erfarenheter och kan kanske i framtiden
vara intressant som avtryck av ett liv i Italien 2003.
I Felice
Hapetzeders film Three Austrian Sisters, från
2001, får vi under sju och halv minut, till en enveten wienervals,
ta del av några stökigt filmade matlagningsscener, vilka får
bli till tecken/symboler för systrarnas minnen av sina tidigare
män från Italien, respektive Frankrike och Tyskland. Minnenas
riter med en estetik som är fjärran tv-progammens glamour.
Jakup
Ferris film Jakup Come
Back, från
2003, blir det personliga allt för privat och familjärt.
En familj är uppställd framför kameran (bara så)
för
att göra en videohälsning på 1:40 till en curator
som tidigare stött Jakup med en utställning. Jakup Ferri är
född 1971 i Kosovo där han bor och arbetar. Kan det geografiska
avståndet skapat det mentala avståndet?
Ingela Kvists Betraktaren, från
2000, är en film som parallellt med de andra filmerna visas
i sin egen monitor bredvid den egentliga visningsväggen. I en
ständigt
rullande slinga på åtta minuter får vi ”bekanta
oss” med några få utsnitt från Ingelas mormors
hem: ett avsnitt ovanför ett blinkande kylskåp med blombilder
på väggen, några fiskbilder ovanför ett handfat,
några vippande konstblommor, förmodligen ovanför
en tv och en bild med köksredskap.
Det är så få antydningar
att endast mina egna fördomar/erfarenheter kan fylla ut till
någon
slags meningsfullhet. Men någon meningsfull knuff utanför
detta ger inte filmen. Trist? Javisst!
Själva visningsmöjligheterna är
inte oviktiga
Länsmuseet erbjuder fortfarande samma slaktarbänkar
att sitta på som förr.
Så om man vill stanna den tid
som filmerna kräver, bör man hämta sig en bekväm
stol från
foajén. Det kan tyckas vara en ovidkommande kommentar, men utställningsformen är
alltid en del av budskapet. Nu påminner allt om de rullande videorna
i en ödslig marknadsmonter. De som man lätt går förbi.
Därför blir jag också tveksam inför den dåliga
bildkvalitén. Är grundmaterialet tekniskt dåligt eller är
det något fel på visningsprojektorn. De kraftiga vita uppätna
konturerna har jag helt enkelt svårt att förstå. De
finns där, jag ser dem och det jag ser tolkar jag. Det är ju
så vi gör när konst presenteras.
Kanske blir
allt detta annorlunda för de skolelever som
skall delta i museets filmpedagogiska projekt i höst. I samarbete
med Film i Västernorrland erbjuder nämligen Länsmuseet
ett program för de skolklasser som vill arbeta kreativt och skapa
film. Inspiration för det arbetet skall man finna just i
filmprogrammet Privat, personligt, gemensamt. Utifrån
dess tre teman skall eleverna sedan arbeta vidare till egna filmer. Vetskapen
om det projektet gör det lättare att fördra
det publiktomma visningsrummet med sina ständigt rullande filmer.
Själv ser jag fram emot nästa nedslag, Självreflektioner, 27/10-
30/11, då bl a den begåvade filmaren Cecilia Lundqvists film Chips skall
visas.
Kanske kommer hon också själv till museet. Kolla
annonseringen!
Torgny Åström
|
|
|